De ramadan is een maand waarin er ruimte gemaakt wordt om te bezinnen, te reflecteren, solidariteit, … en natuurlijk vasten. Maar wat als je nu zwanger bent of borstvoeding geeft?

Jouw welzijn en dat van je baby staat centraal

Als zwangere en/of borstvoedende mama heb je het recht om te kiezen om al dan niet te vasten. Je eigen welzijn en dat van je kleine spruit staat centraal!

De keuze ligt bij jezelf

De keuze ligt dus eigenlijk bij jou. Als jij je er goed bij voelt om te vasten, is dit oké. Heb je bang dat je productie hierdoor gaat afnemen of dat je gezondheid van jezelf of je baby in gedrang zou komen dan is het ook helemaal oké om er voor te kiezen niet te vasten.

Indien je toch graag zou vasten, dien je zeker in acht te nemen dat voldoende vocht en rust heel erg belangrijk zijn om de melkproductie goed stabiel te houden (zeker met deze naderende ‘warme’ periode). In principe gaan vasten en borstvoeding geven perfect samen omdat de moedermelk voornamelijk gemaakt wordt uit voorraden die al opgeslagen zitten in je lichaam.

Indien je baby nog maar enkele maanden oud is, kan het soms verstandig zijn om niet te vasten. De behoeften van je baby blijven belangrijk, je lichaam te hard belasten met lange uren zonder vocht is dan niet altijd de beste keuze. Je productie is namelijk nog niet stabiel en erg onderhevig aan veranderingen.

Beginnend moederschap kan daarnaast ook zorgen voor spanning en onzekerheid wat kan bijdragen aan een nadelig effect op je productie, toeschietreflex en gemoedstoestand van je baby die alles oppikt…

Beslis je dan toch om te vasten, dan heb ik nog extra tips.

Drink zeker genoeg water!

Moedermelk bestaat voor het grootste deel uit water en hoe warmer het is, hoe wateriger je melk wordt om de dorst van je baby te lessen. Het risico op uitdroging en het effect daarvan op de productie is dus zeker reëel.

Weet wat je eet!

DADELS! Dadels zijn een must-have wanneer je borstvoeding geeft. Vol vezels, vitamine, antioxidanten en mineralen en dus een ware voedingsbom om aan te sterken!

HAVERMOUT! Havermout is los van het vasten een supergezonde keuze voor iedere borstvoedende mama. Naast de extra boost die havermout geeft voor de melkproductie, is het ook een enorm goede bron van ijzer!

Luister goed naar je lichaam en forceer niks.

Wat kan je aan en wat niet? In hoeverre wordt je normale functioneren belemmerd?

Plan rustmomenten overdag in. Al is het maar 20 minuutjes! Neem eventueel extra supplementen. Aangezien we gewoonweg niet meer alle benodigde voedingsstoffen kunnen halen uit het voedsel van vandaag, is aanvulling door middel van supplementen vaak geen overbodige luxe, zeker bij het vasten!

Loubna Lamkharrat
Vroedvrouw en draagconsulente

Pin It on Pinterest